دریچه ای رو به آسمان

علمدار جبهه :: حاج حسین خرازی

باز هم بهار رجب

بازهم انتشار عطر دل انگیز معنویت در فضای جامعه
باز هم طنین صدای شادی کعبه در استقبال از میلاد مولودش!
همان مولودی که در شب ولادتش خدا جشن مهمانی می گیرد
تمام عاشقان آن مولود، مهمان خدایند در خانه ی خدا، مسجد
و چقدر با شکوه است علنی ترین جشن خدا به یمن تولد کودکی که ابر مرد آفرینش است
و چه سعادتمندند دعوت شدگان این جشن
خوش به حال معتکفین

پس از انقلاب اسلامی در ایران، به برکت انقلاب و خون شهیدان، در بسیاری از شهرهای کشورمان مراسم اعتکاف در روزهای 13، 14 و 15 ماه رجب برگزار می گردد. براساس پژوهش های انجام شده، این سنت نیک در قرن حاضر ابتدا در شهر مقدس قم و توسط عالم ربانی میرزا مهدی بروجردی رحمه الله صورت گرفته و رفته رفته به دیگر شهرهای ایران نیز سرایت کرده است. آیت اللّه العظمی بروجردی رحمه الله هم افزون بر تعطیلی درس ها در ایام اعتکاف، معتکفان را مورد لطف و مرحمت قرار می دادند   .

اعتکاف نیز هم چون نماز و روزه، از عبادت هایی است که علاوه بر اسلام، در ادیان دیگر نیز وجود داشته است. در تاریخ آمده حضرت سلیمان علیه السلام در مسجد بیت المقدس اعتکاف می کرده و آیات قرآن کریم، از ریشه دار بودن اعتکاف در ادیان گذشته خبر می دهد. خداوند متعال می فرماید: «به ابراهیم و اسماعیل امر نمودیم خانه مرا برای طواف کنندگان، اعتکاف کنندگان و رکوع و سجده کنندگان پاکیزه کنید». حضرت موسی علیه السلام نیز خلوتگاهی برای عبادت داشته است. آیات شانزدهم و هفدهم سوره مریم نیز می رساند که حضرت مریم علیهاالسلام وقتی به افتخار ملاقات با فرشته الهی نایل آمد، از مردم بریده بود و در خلوت به سر می برد. علامه طباطبایی رحمه الله در تفسیر المیزان می نویسد: «گویا مقصود از دوری مریم علیهاالسلام از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به اعتکاف برای عبادت بوده است»

 

درواقع اعتكاف فرصت ‏بسیار مناسبى است تا انسانى كه در پیچ و خم‏هاى زندگی مادى غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزش‏هاى معنوى از علایق مادى دست ‏بكشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا كند كه او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به دریاى بیكران انس و مهر خداوند كه یكسره مغفرت و رحمت است، متصل شود.

خالق مهربان قرب خلایق را می‏طلبد. در فكر پرورش روح و روان انسان است و مقررات دینی را تشریع می كند. تنوع عبادات به دلیل نیازهای گوناگون انسانی است، هر عبادتی جوابگوی نیازی از اوست. نماز، زنگار غفلت از روان می زداید و صیقل روح و روان است. در روزه، پالایشگاه خلوص و نردبان صعود است. روزه دار پرواز در آسمان عبادت و عبودیت را می آزماید و آیینه قلبش را نورستان خدایی می كند. حج، شركت در آزمون الهی و قطع تعلقات و دلبستگی دنیوی است. عبادات مالی؛ چون خمس و زكات و صدقات، دمیدن روح ایثار و گذشت در وجود آدمی است.

اما اعتكاف، آمیزه ای از چند عبادت با فضیلت است. روزه كه خود عبادتی ارزشمند است شرط اعتكاف است. حضور در مسجد و خواندن نماز هم شرط آن است. عاكف سه روز در مسجد جامع مقیم می گردد و جز برای ضروریات، كوی دوست را ترك نمی گوید. خود را از حلال باز میدارد تا با تمرین بندگی، جهاد با نفس را بیازماید. اعتكاف عهد مودّت و میثاق مجدد با پروردگار است.

در فضیلت اعتكاف این بس كه معادل طواف كعبه و همتای ركوع و سجود است. خدای منّان می فرماید: "... وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاكِفینَ وَ الرُكّعِ السُجود؛( آیه 125، سوره بقره) و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم كه خانه مرا برای طواف كنندگان و معتكفان و ركوع كنندگان و سجده كنندگان از هرگونه آلودگی تطهیركنند." 



نظرات شما عزیزان:

رهگذر
ساعت22:24---16 خرداد 1391
سلام عیدتون مبارک

محمد
ساعت16:50---14 خرداد 1391
عرض سلام و خسته نباشيد.
13 رجب سالروز ميلاد اميرالموئمنين رو به شما دوست عزيز تبريك عرض ميكنم. ان شاءالله هميشه تحت لواي ايشان باشيد. خوشنودي قلب نازنينشون صلوات...
يا حق


رهگذر
ساعت19:54---13 خرداد 1391
سلام از اینکه به من سر زدید ممونم .مطلبتون جالب بود . استفاده کردم .التماس دعا

نسل بیدار
ساعت19:24---13 خرداد 1391
سلام
خسته نباشید
از مطلب شما در وبلاگ نسل بیدار استفاده شد
موفق باشید


خون سرخ شهدا
ساعت12:45---13 خرداد 1391
متن جالبی بود.
موفق باشید.
التماس دعا


ahad
ساعت12:33---13 خرداد 1391
سلام بر دوست عزیز.ممنون که بهم سر زدی.
رحلت جانگداز امام خمینی رو به شما تسلیت عرض میکنم و پیشاپیش تولد امام علی (ع) رو هم تبریک میگم. با افتخار لینکتون کردم. منو با اسم (روز مهتابی ) لینک کنید.
یا علیimages/smilies/smile%20(27).gif" ="http://loxblog.com/images/smilies/smile%20(27).gif" width="18" height="18">


ظهورمهدی
ساعت9:24---13 خرداد 1391
سلام.باآرزوی قبولی طاعات وعبادات شما.خسته نباشید.منم به نوبه خودم ازشماخیلی التماس دعادارم.یاحق

سرباز ولایت
ساعت11:08---12 خرداد 1391
با سلام مجدد و خسته نباشد .مطلب را خواندم .بسیار زیبا و دلنشین بود .

واما یک سوال ؟ آیا در مدت اعتکاف در مسجد ، برای کارهای ضروری می توان از مسجد خارج شد ؟؟؟ مثلا برای امتحان و ... .
پاسخ:سلام بر اخوی عزیز اگر به ضرورت از مسجد خارج شود و به قدری طول بکشد که صورت اعتکاف بر هم بخورد، اعتکاف باطل است. برای انجام سایر کارهای ضروری عرفی یا شرعی، خواه واجب باشد یا مستحب، مربوط به امور دنیوی باشد یا اخروی ولی مصلحتی در آن نهفته باشد ایت الله خامنه ای: الف) جایز است اما زیاد معطل نشود. ب) در موارد ضروری اشکالی ندارد و در موارد غیر ضروری اگر امور مستحبی را در بر بگیرد و طول هم نکشد اشکالی ندارد. ج) در بعضی موارد اشکالی ندارد مثل رسیدگی امور خانواده و دیدن فرزندان که عدم دیدار باعث مفسده و اشکالاتی می شود. ایت الله بهجت: ضابطه ی کلی در موراد جواز خروج نیست. هر کاری که خروج برای آن عقلاً یا شرعاً یا عادتاً لازم است، از امور واجبه باشد یا راجحه چه متعلق به امور دنیا باشد یا امور آخرت، ولی باید اقرب طریق را مراعات نماید و اقتصار کند بر مقدار حاجت و ضرورت. البته خروج هم به قدری طول نکشد که محو صورت اعتکاف شود. ایت الله مکارم: عمداً و اختیاراً نباید از مسجد خارج شود، ولی در مواردی که ضرورت شرعی یا عرفی داشته باشد مانعی ندارد. ایت الله فاضل: مانعی ندارد ولی تلاش کنند این امور با سرعت انجام شده و هرچه سریع تر به مسجد برگردند. ایت الله سیستانی: به احتیاط واجب جایز نیست مگر در مورد حاجت ضروری باشد.


فاطمه
ساعت8:00---12 خرداد 1391
بشنوید از حضرت جبرئیل با صوت جلی
کوثر دوم مبارک باد بر آل علی
ای وجود جود ازجود وجودت یا جواد
دوستان و دشمنان مرهون جودت یا جواد
میلاد امام جواد (ع) مبارک باد




دانشجویان حقوق دانشگاه امام صادق(ع)
ساعت17:45---11 خرداد 1391

امشب رضویون شادند همه
دل در حرم رضا نهادند همه

عیدی ولادت از پدر می گیرند
خشنود ز مقدم جوادند همه

عیدتان مبارک
التماس دعا


محمد
ساعت14:20---11 خرداد 1391
سلام. معتفكين عزيز دعا براي ظهور آقا فراموش نشه...
يا حق


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: اعتکاف, دریچه ای روبه آسمان, رجب, معتکف, ,

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 خرداد 1391 توسط  وصال جان